Blog

Uw website : de voordeur van uw bedrijf.

toegevoegd op jul 11, 2014

Wat maakt een website goed? 

Een mooi webdesign, een goed overzicht, toffe interactieve functionaliteit, al deze zaken zijn belangrijk voor een goede website. Maar wat dikwijls vergeten wordt, is het meest vanzelfsprekende. Alles moet gewoon goed werken.

Kleine irritaties in het leven...

Ken je dat gevoel als je ’s morgens naar je werk vertrekt? Je vertrekt en je merkt dat de voordeur (nog steeds) piept. 'Dat moet ik straks toch eens oplossen' denk je dan. Eens je in de auto zit, rammelt er iets in je wagen. ' Daar moet ik toch eens naar kijken' denk je weer. In het weekend ga je met de fiets naar de bakker en je merkt dat de banden een beetje plat staan. Net als de week ervoor, toen had je ook geen tijd om ze op te pompen want het ontbijt wacht. Het vreemde aan zaken zoals deze is, dat het meestal gemakkelijk op te lossen probleempjes zijn. Maar onbewust zorgen ze toch voor frustratie of irritatie. 

...en op het web

Met een website kan hetzelfde gebeuren. Een menu dat niet helemaal werkt (zodat je steeds met een omweg naar je doel moet), een ontbrekende link, contactformulieren die moeilijk in te vullen zijn, moeilijk te vinden of ontbrekende contactgegevens op een website, dingen die niet correct wordt weergegeven op een smartphone. Dit zijn allemaal zaken die een bezoeker kunnen irriteren of een slechte indruk kunnen nalaten ook al beseft hij dit zelf niet. Sommige foutjes zijn zo subtiel dat je ze bij gewoon gebruik zelfs niet opmerkt. Je kan ze enkel bij zeer bewust gebruik van een website opmerken.

Opmerken - melden -oplossen

De meeste van deze zaken zijn echter even makkelijk op te lossen als een piepende deur. Het is het webdesign equivalent van even olie op de scharnieren te doen. Het moeilijkste eraan is de fouten op te merken en ze te melden. Bij Happit proberen we altijd vooruit te denken over hoe alles moet werken. We testen ook steeds grondig de functionaliteit van de websites die we bouwen. Dit doen we steeds samen met de opdrachtgever. Je moet er, als bedrijf, namelijk voor zorgen dat je je eigen website bewust en kritisch gebruikt. Je moet er echt over nadenken of iets wel gebruiksvriendelijk is. De oplossing voor het probleem is meestal eenvoudiger dan het vinden ervan. 

Verzorg je voordeur

Heb je al een website? Test dan alles grondig. Vergeet ook niet om hem te testen op responsive design (als alles goed werkt op tablets en smartphones). Dat kan hier: "is je site responsive?". Als je iets opmerkt. Los het dan op of laat het oplossen door iemand met kennis van zaken.
Je wil geen piepende voordeur in je winkel. Dus verzorg ook je website. Door je website komen veel mensen je zaak binnen.