Blog

Moet ik mijn website aanpassen aan mobiele gebruikers?

toegevoegd op aug 1, 2014

Meer en meer mensen hebben een smartphone en de meesten onder hen gebruiken hem ook om te surfen. Dikwijls om on-the-go dingen op te zoeken. Waar gaan we eten? Is die winkel wel open? Wat was het adres ook alweer? Welke film gaan we bekijken? Dit zijn maar enkele van de zaken die ze opzoeken. 
Daarom is het als bedrijf belangrijk om na te denken of je klanten jouw diensten misschien ook online opzoeken met een smartphone. 

Wat zoekt mijn klant?

Dat is de eerste vraag die je jezelf moet stellen? De reden waarom je klant naar je website kijkt kan verschillen naargelang het toestel van waarop hij kijkt. Als we het voorbeeld van een winkel nemen dan zou het kunnen dat de klant op zijn laptop of desktop pc vooral naar de producten kijkt. Maar op zijn smartphone is het ook heel waarschijnlijk dat hij de adresgegevens en de openingsuren wilt bekijken. Daarom is het misschien aangewezen om deze gegevens op de smartphone onmiddellijk weer te geven zonder dat er veel clicks aan te pas komen. Op de desktop versie kan je dan misschien wel focussen op de producten. Dit is maar één voorbeeld maar ieder bedrijf heeft andere klanten en andere doelen. Denk daarom steeds na over wat jou klant nodig heeft op de website.

Is mijn gewone site dan niet goed genoeg?

Dat is natuurlijk ook een goede vraag. Wel, probeer het. Als je zelf een smartphone hebt dan kan je je site eens bekijken. Maar bekijk het vanuit het oogpunt van je klanten. Misschien heeft je klant niet zo een goede ogen of hij heeft dikke vingers. Ik vergroot het hier misschien een beetje uit maar kleine knopjes en tekst maken het soms moeilijk om je site te bekijken op een smartphone. Je kan natuurlijk ook inzoomen maar zijdelings moeten scrollen om je tekst te lezen is ook niet aangenaam.

Hoe bereik ik mijn doel?

Als je nu ondervindt dat het nuttig is om je website aan te passen aan smartphone gebruikers dan kan je kiezen uit 2 oplossingen. Een pure mobiele website of een website met responsive webdesgin. Een pure mobiele website heeft het nadeel dat je de inhoud van twee sites moet onderhouden. Een mobiele site heeft vooral voordelen als de gebruikers ervaring compleet anders hoort te zijn. Bijvb voor luchtvaartmaatschappijen. Op een Desktop boekt de klant zijn vlucht. Op mobiel checkt hij de vertragingen. Een App zou hier ook een oplossing kunnen bieden.  In de meeste gevallen zal een responsive webdesign echter de beste oplossing blijken. Het voordeel van responsive webdesign is dat je maar 1 website moet onderhouden. Een responsive webdesign werkt zo, dat de layout zich aanpast aan het gebruikte scherm. Er kunnen voor kleine schermen zaken weggelaten  worden of erbij worden gezet. Dit allemaal aangepast aan wat de gebruiker nodig heeft voor het toestel dat hij gebruikt.
Wil jij weten hoe een site reageert op verschillende schermen? Probeer dan onze responsive webdesign test.  Klik hier